» Pregătirea și participarea la interviu

Pregătirea și participarea la interviu

Dacă vrei să te angajezi, e important să ai pregătit un CV care să conțină aspecte legate de școlile și cursurile pe care le-ai absolvit, locurile în care ai mai lucrat și orice altă experiență relevantă pentru angajator.

Cunoaște-ți drepturile

Atunci când te angajezi pentru prima oară (dar nu numai) e bine să fii informat cu privire la drepturile și obligațiile angajatului. Poți citi, sau poți apela la un interpret care să îți traducă legislația muncii, legislația cu privire la drepturile persoanelor cu dizabilități, drepturile omului, etc. Dacă îți cunoști drepturile, sunt mai mari șansele ca ele să fie respectate. De asemenea, poți apela la un consilier juridic sau un specialist în resurse umane care să îți explice care sunt drepturile și obligațiile tale ca angajat.

Află despre angajator

Când te pregătești pentru interviu, e bine să  încerci să afli cât mai multe lucruri despre firma/instituția la care vrei să te angajezi. Dacă firma are un site web, e suficient să îl accesezi și să te informezi de acolo. Angajatorul va aprecia faptul că te-ai informat dinainte despre firma sa, iar tu vei da dovadă că ești interesat să te angajezi și că îți place să fii pregătit.

Citește-ți CV-ul înainte de interviu

E bine să ai proaspete în minte informațiile. De exemplu, angajatorul te poate întreba care a fost primul tău loc de muncă, sau dacă ai făcut voluntariat în cadrul vreunei organizații. Dacă de exemplu nu îți aduci aminte firma la care ai lucrat, angajatorul ar putea crede că nu ești foarte interesat de muncă și implicat. E bine să poți răspunde imediat, să știi numele firmei sau a organizației și perioada în care ai lucrat sau ai făcut voluntariat. Asta va arăta că îți cunoști parcursul vieții,ești organizat și implicat în ceea ce faci. 

Pregătește-ți întrebările

Dacă știi lucruri despre compania la care vrei să te angajezi dar ai mai multe întrebări sau nelămuriri, e bine să ți le notezi în agendă. Astfel, dacă după discuția cu angajatorul încă mai ai întrebări, îi poți adresa întrebările pe care și le-ai notat. Nu e nici o rușine să le ai scrise în agendă pentru cazul în care nu ți le amintești, asta dovedește că ești organizat și atent la detalii.

Fii punctual

E foarte important modul în care te prezinți la interviu. Dacă ești punctual, îmbrăcat îngrijit și bine pregătit , vei face o impresie foarte bună angajatorului.

La interviul de angajare de obicei ți se explică pe scurt cu ce se ocupă compania, care sunt cerințele postului pentru care ai venit, programul de lucru, condiții de angajare, beneficiile și eventualele riscuri. Mai ales dacă nu ți s-a cerut un CV dinainte, ți se vor pune întrebări legate de studii, unde și ce școală ai absolvit, ce alte cursuri ai mai urmat, dacă ai mai lucrat undeva, etc. S-ar putea ca angajatorul să îți pună și alte întrebări, cum ar fi „de ce ai plecat de la acel loc de muncă?” În general e bine să fii sincer, însă dacă sunt alte tipuri de întrebări la care nu dorești să răspunzi, nu ești obligat să o faci.

În funcție de tipul de deficiență de auz, dacă este cazul, poți apela la serviciile unui interpret în limbaj mimico-gestual, care să faciliteze comunicarea între tine și angajator.

Exemplu: o persoană surdă care povestește cum s-a angajat:

,,Primul meu job a fost într-un mall unde eram angajată pe post de lucrător comercial. M-am descurcat bine deoarece eram amabilă, sociabilă, deschisă, reușeam să citesc de pe buzele clienților și mă asiguram să fiu înteleasă. Între timp, am făcut voluntariat într-un ONG, apoi am urmat un curs de formator și în prezent lucrez în cadrul ANIALMG.”

Sursa